Nationalisten som släcker teatern?

För någon dag sedan skrev jag om Bengt Ohlssons artikel, och ställde frågan om teater måste sammanblandas med politik. I Ungern har den frågan besvarats med ett iskallt "ja".

För tre månader sedan beslutades att en sittande teaterdirektören, István Marta, ska avgå och istället ge plats för skådespelaren György Dörner. Värt att nämna är dock att Dörner politiskt orienterar sig lååångt ut mot höger. Som jag sagt tidigare tycker jag att ens politiska åsikter inte behöv er ha betydande för ens kulturella proffesionalitet - men då man bestämmer sig för att enbart spela nationella pjäser och som andlig fader har en högerextrem antisemit, då tycker jag att varningslarmet går. Som teaterdirektör för en nationalteater har man mycket att säga till om de värden staden speglar, och Budapest med sina nära två miljoner invånare borde ges tillgång till annat än enbart nationalromantiska föreställningar.

Den första februari tog Dörner över ledningen. Det besvarades med häftiga protester från demonstranter som proklamerade sig vara en del av Europa, och inte ville veta av någon extrem nationalism, och mot-demonstranter skrikandes saker i stil med "hemlandsförrädare".

Om du vill vet mer, läs "Teatern sörjer när högern tar kontroll".


Uj Színház (Nya teatern) i Budapest


Kommentarer
Postat av: anne grethe kolfaath

Interessant -og sörgelig&skremmende. Fin blogg du har :)

2012-02-09 @ 09:39:55
Postat av: Janya

Tack Anne Grethe! Vad kul att du läser den :) Och ja, visst är det hemskt. Ungern har ju haft sin beskärda del av extrempolitik under sovjets tid - jag hoppas att det inte vänder helt åt andra hållet heller!

2012-02-10 @ 07:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0