En het kulturdebatt

Många av er har kanske läst Bengt Ohlssons artikel "När ska det röda rinna av kulturens fana?". Där ifrågasätter Ohlsson om man måste vara "vänster" för att vara kulturinvolverad. Hans artikel bekräftar något jag och en kurskamrat upptäckte för nära tre år sedan. Vi höll på att jobba med vår C-uppsats i dramapedagogik, och vår utgångspungt var att dramapedagogiken i Sverige utvecklats åt samma håll som politiken. Helt enkelt, att dramapedagogik på 70-talet var väldigt "vänster". Att tjäna pengar var något fult. Man skulle jobba för Kallet. Men i takt med att Sverige som land blivit mer borgerligt, småföretagande uppmuntras och kapitalistiska tankegångar blivit alltmer accepterade i sahället, har det även blivit mer ok för dramapedagoger att upptäcka nya områden och tjäna pengar på sina respektive områden.

Vår uppsats blev mer eller minder påhoppad av kurskamrater - bl a kallades vi för "ungmoderater". Det lät defenitivt som en förolämning, och var nog menat som en sådan. Fast ingen av oss var moderater.
Ohlssons debattinlägg väckte starka känslor - vilket skulle kunna ses som en bekräftelse på hans tes. I "De tolerantas intolerans" skriver Ohlsson att han fått mycket och hård kritik från just de som "tillhör kulturen och vänstern".
Min fråga är: måste man sammanblanda kultur och politik? Vad jag röstar på har väl ingenting att göra med hur bra eller dåliga mina kulturella projekt är?
Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0