Stegen på stigen

Sedan någon gång i början på året bestämde jag mig för att på allvar satsa mer på skådespelandet.
Detta genom att börja ta skådespelarlektioner, söka roller och läsa merlitteratur om hantverket. Det var länge sedan jag spelade istället för att regissera, så det var skönt att putsa bort rosten.

Något som klargjordes var hur viktigt det är med mål; man vet det i teorin men uttalar dem inte alltid i praktiken. Nu, med utalade mål som ledstjärnor, har det blivit lättare att fokusera. Vilket gett resultat. För första gången i mitt liv satsar jag på att få roller, och jobbar för att slipa de egna verktygen.

Att som skådespelare eller regissör identifiera sina egna svagheter och sedan göra något åt dem är både viktigt och svårt. Det handlar ju om hantverk som i många avseenden är subjektiva och beroende av smak. Vissa saker går dock att se på objektivt; i skådespelarens fall handlar det om verktyg som röst, kroppskontroll, kunskap om pjäser etc. Det är alla områden som man kan jobba målmedvetet för att förbättra.

Tiden i LA medvetandegjorde mig om hur många "actors" det finns där ute. Men vad definierar en skådespelare? Alltför många jag träffat påstår sig vara skådespelare, men har inte gjort något teaterrelaterat de senaste åren. I många fall rör det sig om människor utan skådespelarutbildning, som har en vag dröm om att lyckas på bioduken. Jag säger inte att de inte kan bli skådespelare. Men att vara skådespelare handlar om mycket mer än en vag dröm.

Jag törs påstå, att om drömmen är vag är chansen och sannolikheten att lyckas väldigt, väldigt liten. Så har du en dröm inom teatervärlden, specificera för dig själv vart du vill nå, identifiera personliga problem på vägen och jobba sedan gärnet för att övervinna dem. Börja ta de där små stegen, som formar stigen mot målet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0